2013. február 23., szombat

Kulcscsere

Most csak egy témára szeretnék kitérni pár példával, amiről eddig még nem volt szó. Ez nem más, mint a hangszer hangolókulcsainak cseréje. Erre legtöbbször akkor lehet szükség, ha az éppen használatban lévők elkoptak, eltörtek, vagy bármi más történt velük. Érdemes viszont megfontolni, mielőtt új kulcsokat szereznénk hangszerünkre, hogy a kulcsok rögzítéséhez lyukakat fúrnak a fejbe, ahol csavar vagy egy fém pöcök fogja tartani a szerkezetet, az elfordulás megakadályozása végett. Így megeshet, hogy az új szett rögzítési rendszere nem fog megegyezni az előzőével, vagyis új lyukakat kell fúrni, és a régiek nagy eséllyel látszani fognak. Ez persze nem baj, és néha nem is elkerülhető (ha például más rendszerű kulcsra van szükség, vagy az eredeti már nem kapható). Ilyenkor a lyukat be szoktuk pótolni lehetőleg a fej anyagával, viszont a pótlás mindenképp bütü irányával fog kifelé nézni (a bütü a fának az a metszete, amin az évgyűrűk kör alakban látszanak), így lehetetlenség teljesen eltüntetni.

A hangolókulcs akkor jó, ha nem kotyog, lassan kopik, nem szorul, és végsősoron kényelmes és szép. Az, hogy milyen rendszerű legyen, nyitott, vagy zárt házas, satus, önlevágós, bedugós, vagy átfűzős, rendeltetés és ízlés kérdése, mindegyiknek megvannak az előnyei és hátrányai. Tremolós hangszereknél szerintem jó ötlet satus kulcsot alkalmazni, mert így csökken a hajlítgatás közben elhangolódás. Fix húrlábnál viszont annyit nem számít, hogy megérje az árkülönbözetet. Szerintem. Az én kedvenc kulcsaim a bedugós kulcsok, ahol húrtekercselő dob közepébe fúrt lukba kerül a húr vége, így nem fogja szészaggatni belülről a gitártokot.

És most jöjjön pár kép két kulccseréről.

Egy gyönyörű Ibanez Blazer a régi kulcsokkal
Majd ezeket eltávolítva

Kezdődhet az eredeti lyukak puskázása
Majd a beillesztett jávor pálcikák ledolgozása


szintbe
Az új lyukak felfúrása után felszerelhetjük a kulcsokat. Ezek húrlevágos satus Planet waves darabok
És maga a hangszer, ami gyönyörű!
Arra kell figyelnünk, hogy a kulcsok egy vonalban legyenek
Sajnos a másfajta rögzítés miatt az eredeti lyuk nyoma mindig látszani fog...

Egy másik hangszeren ugyanez
Sajnos tökéletesen csak akkor lehetne eltüntetni a lyukakat, ha újralakkoznánk a fejet, de ekkor is látszanának a betoldott csapok végei

Hát erről a témáról ennyi elég is szerintem, igazából csak a békesség kedvéért, meg hogy nehogy azt higgye valaki, hogy ha rosszak a kulcsok, akkor ki kell dobni a hangszert :) Én amikor kezdtem gitározni tényleg azt hittem, hogy ha a hangszer elállítódik, akkor elromlott és ezen csak új hangszerrel lehet segíteni. Hülye voltam :)

1 megjegyzés:

  1. Az utolsó bekezdésről az jut eszembe, amikor a Vaterán kérdezik az eladó gitárok alatt az érdeklődők, hogy "És be van hangolva a gitár?"
    És a hab a tortán, amikor jön a válasz:
    "Igen, még a boltban behangolták, mikor két éve megvettem!"

    VálaszTörlés