2015. június 9., kedd

Javított hangszerek IV

Újból eljött az idő, hogy összerakjak egy ilyen salátabejegyzést azokról a munkákról, amik a korábban leírtak fényében már nem újdonságok, de önmagukban azért említést érdemelnek. Elég vegyes lesz a felhozatal, és az egyszerűség kedvéért szimplán abc sorrendben rakom be a képeket, úgyhogy lesz, ami még a körtéren készült, és lesz, ami már Budaörsön. Fogadjátok szeretettel

Boerjes jazzbass
Ezen a Boerjes jazz bass alakú hangszeren egy újrabundozás volt a menü, és ha jól emlékszem, talán egy új felsőnyereg is készült, de ebben nem vagyok biztos. Az egyedileg gyártott basszusnak egyébként nagyon kényelmes nyaka és jó hangja volt a Kent Armstrong pickupok közreműködésével.

Dean flying V


Ezen az egyedileg kifestett Dean flying V gitáron hidat cseréltem, valamint kulcsokat, és kicsit gatyábaráztam az elektronikát. Nem mindennapi dekor...

Dowina akusztikus
A nem túl öreg szlovák gyártó hangszerei egyre népszerűbbek az utóbbi időben, a csehek Furch-jai mellé kínálnak egy olcsóbb, de hasonlóan minőségi anyagokból kissé kevésbé igényesen összerakott hangszereket. (persze a drága/extra kategória és létezik náluk, tehát nem Fender-Squier a párhuzam)
Náluk is vannak azért különböző kategóriák, nálam is megfordult egy pár. Itt éppen csak egy sima beállítás történt.



Dowina akusztikus 2





Itt a hidat kellett némileg átalakítani annak érdekében, hogy a tüske mellől kilépő húr ne törjön meg még ráadásként a híd faanyagán is. Emiatt legömbölyítettem a híd csont és tüskék közé eső részét, és készítettem egy új alsónyerget is.

dowina akusztikus 3
Ennél a harmadiknál szintén egy beállítás volt a menü egy ügyes fingerpicking játékos számára.

ismeretlen eredetű kétnyakú strato
ezt valami dekorelemnek használták, aztán gazdája mégis hangszert szeretett volna készíttetni belőle


masszív izé
hátul ugyanez
a felszedés sem volt épp könnyű
de azért szép lassan megbírkóztunk egymással
jávor test
a nyakaknál szerencsére nem volt ekkora baj




és végül itt már csak az elektronika gödrök emlékeztetnek a rémségre


lakkozáshoz előkészítve finomcsiszolással
végül aztán így maradt félbe a projekt
ha lesz folytatás, persze azt is megírom majd
évgyűrűk

A képekből minden kiderült, úgyhogy ide nem sokat tudok írni. A hangszer eredetét/márkáját nem ismerem, valami távolkeleti gyártmány lehet. A faanyag egyébként meglepően szép a letakarított mocsok alatt, kiváncsi lennék milyen hangú gitár lenne belőle.

húr kilépési pont
kapott némi igazítást, hogy ne törjön meg olyan éles szögben a húr

Fairytale akusztikus
A Fairytale márkáról nem tudok semmit sem mondani, a hídon végeztem némi átalakítást és beállítottam a hangszert. Teszi a dolgát, de csak a neve tündérmese.

Fender Stratocaster babáinak cseréje
A hernyócsavarok hosszának beállítása köszörüléssel, ugyanis a hangszer tulajdonosa azt szerette volna, hogy ne lógjanak ki a babábkból.
Fender mexikói Stratocaster
Általában nagyon szkeptikus vagyok a mexikói Fenderekkel, de ez a hangszer kellemes csalódást okozott, szépen működött a pálcája, és hozta, amit egy stratonak tudnia kell. A híd babáit cseréltem rajta, valamint talán új felsőnyerget kapott, és beállítottam.

a hatalmas bundokat nem volt könnyű profilozni
Gtx basszusgitár

A Gtx márka szintén nem került még elém korábban, és azon kívül, hogy beállítást végeztem ezen a hangszeren, nem is tudok semmit megosztani róla. Ebben persze az is közrejátszik, hogy alapvetően gitáros vagyok.

ez pedig már egy ismeretlen hagyatéki hegedű nyak újraragasztása, a képen épp a nyak szélesítése
a megfelelő hőfokú enyv, és az előállításához szükséges "profi" eszközök...
tőke reparálás, kérés szerint olcsó módra
új finomhangolók
nyakragasztás

A fogólapot is rendbehoztam, ezzel kapcsolatban vicces felfedezésem volt, amikor a nyakba karcolt hangok neveit vettem észre. Nem rossz megoldás :) szerencsére a csiszolás eltüntette

hegedű
Sajnos ez a hangszer a felhúrozáskor fedte fel legfőb hibáját, miszerint a hát a léleknél el volt repedve, így sajnos nagyon rossz szájízzel kellett megválnom a hangszertől. A javítás meglepetésként készült valakinek, így a határidő kötött volt, de az utolsó pillanatban derült ki, hogy a hangszert fel kéne bontani és lélekfoltot készíteni bele, hogy rendesen működjön. Szeretném befejezni rajta a munkát, de nem valószínű, hogy lesz rá alkalmam, és ezt kifejezetten sajnálom.

Höfner húrtompító megoldás
"kikapcsolva"
szegélyjavítás
Höfner elektromos gitár



Höfner elektromos gitár, ami inkább a szemet kápráztatja, mint a fület, és inkább kárpitos remekmű, mint hangszerészeti. A fára húzott bőrtől sajnos a hangja elég vézna, pedig az elektronika ügyesen van megoldva, minden pickup fölött független hangerővel. Sajnos az egyik hangszedőt újra is kellett tekercselni, mert megszakadt benne a szál. Egyébként a szegélyezést és az elektronikát hoztam rendbe rajta, amennyire lehetett, aztán átesett egy teljes beállításon.

Ibanez 12 húros gitár

Ez a szép telt hangú Ibanez tizenkét húros akusztikus gitár egy teljes beállításon és némi kulcsjavításon esett át nálam.

a kép elmondja, hogy mi
Ibanez ATK aktív elektronika belülről
bal felül az új elemtartó fedél


Ibanez ATK basszusgitár

Ez az egyszerre szépséges és brutális Ibanez ATK basszus nagyon megmozgatta a fantáziámat. Az egy darab brutál, három tekercses hangszedő az aktív elektronikával elég sokféle hangzást létre tud hozni, pedig hát csak egy pickup. A hátsó elektronika fedő lemez elemtartó részét készítettem el hozzá, és beállítottam mindent, amit lehetett. Jó móka volt egy ilyet pengetni...

ébenfa felsőnyereg alapanyag

basszusgitár felsőnyereg


Szintén Ibanez basszusgitár, csak régebbi széria

Ez is egy nagyon jó kis hangszer volt, egy Ibanez basszusgitár (pontos típusát nem tudom). Erre új felsőnyerget készítettem, valamint beállítgattam minden tekintetben, és pöngettem, ameddig még nálam lehetett.

egy új nulladik bund
erre már nem is emlékszem, milyen hangszer volt
jack aljzat lemez készül alu hűtőbordából



Johnson akusztikus gitár, híd átalakítás
jack aljzat lemez


húrkilépési szög beállítása

Ezen a Johnson elektro-akusztikus gitáron a jack aljzat rögzítését tettem némileg biztosabbá egy aludarab segítségével, valamint a beállítás során a híd magasságán változtattam, hogy normális húrmagasságot lehessen beállítani a hangszernek.

szegély szélesség beállítás
nyak újraszegélyezés

Mivel a bundok eleve nem értek ki a szegélyig, újra tudtam szegélyezni bundozás nélkül. Ez az egyetlen olyan helyzet, amikor ez megtehető, egyébként a bundozást is újra kell csinálni. Az más kérdés, hogy ez így nem valami elegáns, főleg annak részéről, aki ezt a bundozást elkövette. Bár most már nem első alkalommal találkozom ezzel a megoldással, úgyhogy egyre inkább élnem kell a gyanúperrel, hogy ezt gyárilag tették ilyenné...
Maga az alany: Jolana Diamant bassztus

a profi képek forrása: sixtiesguitars

Ezen a hangszeren a nyakat szegélyeztem újra, az összeszerelést, beállítást nem én csináltam. Szép hangszer.

Egyedi jack aljzat lemez felfogatás. szögekkel........
oktató célú kép egy potméterről


új felsőnyereg massarandubából

Ezen a Jolana Diamanton az elektronikát hoztam rendbe, valamint új felsőnyerget készítettem, ami, mivel a hangszer nulladik bundos, csak a húrok kiosztásáért felel.

Jolana Onyx
Az előzőhöz megtévesztésig hasonlító, de azzal szemben sík testű Jolana Onyx elektromos gitáron az elektronikát hoztam használható állapotba.

Jolana Tornado
És persze, ha elektronika szerelésről van szó, sosem lehet elég Jolana Tornado az embernél :)

Ez az intő kép egy keletnémet Musima nyakfészkét mutatja, amit teljesen indokolatlanul elhelyezett papírdarabokkal próbáltak kibélelni, hogy megfelelő legyen a nyakszög.
Ez az intő kép pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a hangszerek számára nem a pincében a krumpli mellett van a legmegfelelőbb hely... Ez már rendesen él...
Fel is vált a furnér top
ilyen szintű bundkopásokat sem lát minden nap az ember
bundozás közben
újrabundozás
a test megragasztva
új hangszedőváltó kapcsoló fej egy régi szovjet forgókapcsolóból
új felsőnyereg
Egy némileg már jobb közérzetű Musima De Luxe




A kissé ormótlan alakú Musima De Luxe elektromos gitárral minden létező baj volt, amit el lehet képzelni. Újrabundoztam, új felsőnyerget kapott, a testet kellett megragasztani (persze csak miután lekapargattam róla a penészt!), és végül az elektronika is némi újragondolást igényelt, bár az NDK-s potméterek azóta is kitartanak.

így oldották meg előttem a letört szegély retusálását
egyébként tömör fenyő a hát (is)
új szegélydarab ragasztása
még nem passzol színben
már nagyjából igen

Orfeus gamba alakú gitár

Itt csak egy szegélypótlást csináltam ezen az Orfeus gitáron. A különleges plasztikája mellett érdekes, hogy mind a tető, mind a hát tömör fenyőből készült.

Pilát Pál hegedű
A fogólapot ragasztottam vissza ezen a Pilát Pál által készített hangszeren.

kulcsalkatrészek
fényesítés előtt és után

könnyen felismerhető fej


Rodebald Hoyer jazzgitár

híd illesztés
A Rodebald Hoyer jazzgitáron megpróbáltam a lehető legkényelmesebb beállítást elérni, ami sajnos a hajlott nyak miatt elég nagy akadályokba ütközött... Ennek ellenére megtisztítottam a hangszert és a rajta lévő alkatrészeket, és a hidat is pontosabban ráillesztettem a testre, hogy javuljon a rezgésátvitel.

Fogalmam sincs mire készült rózsafa felsőnyereg. Kinézet alapján klasszikus gitárra csinálhattam.
bundozás
Sajnos képen nem tudom megmutatni a kész hangszert, pedig egy gyönyörű Squier Stratocaster volt, amin rozsdamentesre cseréltem a bundokat. Nagyon jó nyakú, gyönyörű natúr fenyő testű hangszer.

na ez lekopott...
ez meg nem is tudom, hogy sikerült így







Ez a kis ismeretlen eredetű parlor gitár elég hányatott sorsot tudhatott magáénak, legalábbis a fogólapról ezt lehetett leolvasni. Alapvetően csak beállításra került hozzám, de olyan nagy volt a baj, hogy muszáj volt újrabundozni.

felválások ragasztása
fogólap lehúzás

készen
új láb, lélek

Ez egy Sternberger hegedű, amit felszereltem és beállítottam.


húrtartó csavarjainak újrafúrása
csont felsőnyereg készül




Westone SG alakú elektromos gitár
új húrtartó

Új húrtartó és felsőnyereg került erre a nagyon sárga Westone márkájú SG gitárra.

Yamaha C30m
Itt meg bordákat ragasztgattam.


Yamaha ERG
Itt a bundokat síkoltam, profiloztam, és beállítottam a hangszert.

rusnya egy bundozás
Yamaha SG

Végül itt szintén beállítás, és az elhajlott bundvégek kiegyenesítése és visszaragasztása volt terítéken. Amúgy a Yamaha hangszerekkel eddig nagyon jó tapasztalataim voltak, ez az SG is kifejezetten szép, és kényelmes hangszer még ilyen leharcolt állapotban is.


Feltünhetett, hogy egyes hangszereknél írtam pontos típusmegjelölést, de a többségnél nem. Ennek oka egy részről, hogy lusta vagyok kikeresgélni az internetről, hogy pontosan milyen hangszer is volt az, másrészt pedig azt gondolom, ebben a műfajban eléggé az egyedi megítélés a mérvadó, így nem biztos, hogy akár ugyanebből a szériából származó másik hangszer is ugyanilyen tulajdonságokkal rendelkezik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése