2015. szeptember 6., vasárnap

Migma elektromos gitár koptató készítés

Azt hiszem Migmával még nem találkozhatott senki ezen a blogon, de ezt a hiányosságot most pótlom. A markneukircheni hangszermúzeum tanúsága szerint Migma névvel 1943-ban alapítottak céget, mely gyakorlatilag számos helybeli mester munkáit hozta forgalomba a márka alatt. A jól hangzó szó egyébként rövidítés, kibontva: MusikInstrumente Genossenschaft Markneukirchen - szabadon fordítva Markneukircheni Hangszer Szövetség. De volt érzékük, mert a Migma szó állati jól hangzik, le is írom még egyszer: Migma. Összességében tehát nem egy centralizált gyár termékeiről van szó, sokkal inkább önálló mesterek munkáiról, ez is nehezíti sok esetben az adott hangszer beazonosítását. Az általam bemutatott hangszer, ha értesüléseim nem csalnak, a Rockmúzeumban látható. Pontos típust nem tudok mondani, mind a Deluxe, Elektra, mind a 2000 néven futott Migmák mutatnak vele hasonlatosságot. Legnagyobb bánatom vele kapcsolatban, hogy csak szépészeti beavatkozást végeztem rajta, koptatót készítettem rá, az elektronikát csak beleszereltem, nem kötöttem be, és normális játszhatóvá tételéhez is jóval több munka kellett volna, amire nem volt igény. Így sajnos használati értékéről nem tudok regélni, bármennyire is szeretnék. Cserébe pár képen keresztül megmutatom ezt a nagyon furcsa hangszert, ami első pillantásra valahogy nagyon nincs rendben, de minél többet nézem, annál jobban tetszik, és a végén már nem tudom levenni róla a szemem... Mutatom, miről beszélek:

Az egyetlen statikai javítást a top-test elválásnál végeztem, visszaragasztottam a helyére, hogy ne legyen belőle szép lassan nagyobb probléma. A test egyébként szerény véleményem szerint bükk, a top meg háromrétegű lemez, ami így önmagában nem nagyon bíztat rá, hogy a hangjáról álmodozzak




A munkához kaptam egy félbehagyott koptatólapot is, amit már valaki elkezdett a hangszerhez idomítani, valamint egy fóliasablont, ami ehhez a koptatókezdeményhez passzolt. Sajnos egyik sem volt pontosnak vagy hitelesnek mondható, így nekiálltam saját sablont készíteni. Erős megvilágítással ki tudtam rajzolni a hangszertesten az eredeti koptató körvonalát, mivel a test külső celluloidborítását nem ugyanúgy kezdték ki az évek a koptató alatt, mint mellette. Néhol még így sem volt elég pontos az eredmény, így az interneten talált rokon hangszerek képeinek segítségével alkottam újra a sablont, ami még véletlenül sem mondható szabálykövetőnek vagy épp szokásosnak.

a körvonal átjelölése először pauszpapírra
majd a jövendő koptatóra
némi fűrészelés, reszelés, csiszolás, fúrás végeztével
Az elektronikai alkatrészek helyeinek megszerkesztése főleg internetes források alapján
pontozóval megjelöltem a középpontokat
majd kifúrtam a szükséges lyukakat
újabb fűrészelgetés következett
és finomítás után gyakorlatilag kész az új koptató
ezt most itt megvillantom
Nézzetek rá erre a szerencsétlenre. Vagy azt tudnám elképzelni, hogy a koptató és a test körvonalának tervezésekor más és más szaki volt épp ügyeletes, vagy hogy az illető nagyon vicces kedvében volt. A körvonalak még véletlenül sem követik a testét, szinte már direkt provokál. De, ugye mégsem annyira rossz? Sőt, ahogy többet nézem, egészen tetszik. Mondhatnám, zseniális! Nézem, és bámulom, és szemem sarkából tekintek rá, de a formák szándékolt arcbaköpése ellenére megbabonáz ez a Rorschach teszt szerű tapasztalat. Arról már nem is beszélek, hogy soha nem szerettem a teli műanyag házas hangszedőket, mert eddig csak feketékkel találkoztam, de így krémszínben ez is tetszik. A hangszerhez, hogy fel lehessen legalább húrozni, készítettem egy nagyon egyszerű kompenzált hidat jávorból.

oktávpontok sorban
lereszelve

magasság is beállítva, amennyire lehetett
és feketére pácolva


és még pár kép a kész hangszerről
a fejformát eddig nem is említettem, természetesen az is részt vesz ebben a kellemesen pszichedelikus olajfoltélményben



Szerencsére nincs még semmi veszve a hangszer számára, jó helyen van, és értő kezekben még minden reménye meglehet rá, hogy játszható hangszer váljon belőle. Ha engem kérdeztek, hát ez a gitár egy igazi pu.., akarom mondani tekintetmágnes.

1 megjegyzés:

  1. Rohadt jó lett. Tök csálé, véletlenszerű, de valahogy mégis egyensúlyban van, mint két szerelmeskedő amőba 😊.

    VálaszTörlés