2015. november 26., csütörtök

Stratocaster kópia legó

Drága, új hangszerek vásárlása helyett sokan választják valamilyen olcsóbb modell átalakítását saját szájízük szerint. Ha jók az alapanyagok, akkor ez egy jó út lehet arra, hogy egy egyedi készítésű mesterhangszer árának töredékéért személyre szabott gitárt kapjunk. A különbség természetesen a kiindulási anyagban van, ami a szűk keresztmetszet egy-egy ilyen átalakításnál. A ma bemutatott Stratocaster átalakításban például a rétegelt korina test nyilvánvalóan alacsonyabb minőségi kategóriát képvisel, mint egy tömörfa. Ez persze nem jelenti azt, hogy rossz lesz a végeredmény, csak érdemes átgondolni, mire számíthat az ember. Ha már kiindulási állapotban problémák voltak a hangszerrel, kényelmetlen volt, nem kívánatos zörgéseket produkált, nem tetszett a hangkaraktere, legelőször is ezekre a gondokra kell gyógymódot találni. Csak ha sikerül ezeket elhárítani, érdemes egyáltalán a személyre szabáson gondolkodni.

A most bemutatott hangszernél az alapanyag egy Big sound márkájú, számomra teljesen ismeretlen strato kópia volt, aminek a testét a gazdája fehérre festtette. Mint már említettem, a test rétegelt lemezből van, de mivel ez eddig sem zavarta a tulajdonost, ebből nem csináltunk ügyet. Nagyon szép lett a felületkezelés, ezt majd láthatjátok is a végén. A legfőbb indok az átalakításra a silány hardver volt, amit lecseréltem. A cím pedig azért legó, mert a szétszedést nem én csináltam, megkaptam és beszereztem külön-külön az alkatrészeket, majd összeraktam egy hangszerré, mint kiskoromban a technic helikoptert, annyi különbséggel, hogy itt nem minden akart olyan jól illeszkedni egymáshoz.

A nyakrögzítő furatok újrafúrása. Igazából nem tudom, hogy eredetileg ez a nyak ehhez a testhez tartozott-e, de szerencsére a nyakpersely pontosan illeszkedett.

Egy új Schaller híd. A tőcsavarok furatainak elhelyezkedését a nyak rögzítése után tudtam meghatározni
A legós hasonlat persze enyhe túlzás, durva lenne, ha egy kisgyerek neki állna marógéppel meg állványos fúróval megfelelőre alakítani a darabokat. Mindenesetre a másik oldalról megközelítve a dolgot, érdekes kísérlet lenne a modul rendszerű hangszer piacra dobása, ha már van modulos okostelefon és más effélék. Bizonyos részdolgokban persze már létezik ilyen, például a forrasztásmentes elektronikák akár az EMG, akár a Schecter kínálatában. Ja nem is mondtam, egy aktív EMG stratocaster elektronika került a hangszerbe. Keményen szkeptikus voltam vele szemben, mert nagyon szeretem a vintage egytekercses hangszedő hangot, úgyhogy erre még majd visszatérek a bejegyzés végén.

A korábbi tremolo helyére kerülő Schaller híd tőcsavarjainak állványos fúróval készítettem a lyukakat a megfelelő helyekre, amit előzetesen kiszerkesztettem a hangszertestre. Némi marásra is szükség volt, hogy elférjen az új híd, ezt is megejtettem a fúrkálásokkal együtt.

a gödör hátsó falának hátrébb marása
így fértek el a híd csavarjai
az elektronika gödörben is kellett egy helyen mélyíteni, hogy elférjen az új ötállású kapcsoló
a tőcsavarok mellé eső furatokat puskáztam, a többit nem, mert az új híd takarja őket
Fúráshoz előkészítve. A maszkolószalag védi a lakkozást, nehogy a fúrófej hegye kitépje.
a merőleges furat készítéséhez a minimum egy ilyen állványos fúró, de jobb, ha egy komolyabb oszlopos verzióval dolgozunk
az egyik tőcsavar persely a helyén
a tremolo gödörben újrafúrtam a rugórögzítő csavarok furatait
És már be is van szerelve az új híd. A hátsó takarólemez csavarjai máshova jöttek ki, mint a gyári furatok, de mivel takarásban lesznek, ezek is maradtak, ahogy voltak.
Az új hídhoz való megfelelő nyakszög beállításához szükség volt egy vékony ékre a nyakperselybe. Nem tudom, hogy a 'built' kifejezés megfelelő-e magának a hangszernek az összerakására, de nem találtam még jobbat. Az 'assembled' kifejezést is használtam már, de nem tudom, melyik a jobb. Ha én készíteném a-z-ig a gitárt, akkor valószínűleg a 'crafted' szót használnám, illetve magyarul nyilván a készítette. De magyarul az építette, összeépítette, összerakta nálam rokon értelműek.
Az elektronikával nem volt sok dolgom, mindössze a jacket kellett bekötnöm a megfelelő helyre, ettől függetlenül teljesen kompakt rendszerről van szó. A fejen cseréltem még a kulcskészletet, illetve kapott húrleszorítót, majd beállítottam a hangszert. Mondtam, hogy ódzkodtam az EMG aktív szettől, de teljesen meggyőzött. Továbbra sem vennék ilyet, mert sosem zavart a hangszedők zaja, de ha stúdióban kéne Stratocasteren játszanom, ezt választanám. Az égvilágon semmi zaja nincs, mindezt úgy, hogy nem vonja be a zenészt a földelésbe tehát nincs a húrokra földelve az elektronika. Eközben pedig nagyon szép vintage stratocaster karakterű hangja van. Úgyhogy bátran tudom ajánlani mindenkinek, akinek fontos a zajtalanság. Végezetül jöjjenek képek az elkészült hangszerről

Bár ez a márkanév sem mond nekem semmit, az új hangszedőszettel igazat állít.
fehér
A Schaller tremolo pedig szépen teszi a dolgát.
A White Falcon is megirigyelné.

szerencsére a fényhatások is épp kedveztek szép fotók készítéséhez

2 megjegyzés:

  1. Szia Mészi,

    jogos az angol terminológiai fenntartásod. A "custom built" azt jelenti, hogy a mester egyedi igények szerint, nulláról hozta létre a hangszert, esetleg minden alkatrészt maga vadászott össze és alkotott belőlük valami kreatívan újat a megrendelő szája íze szerint.

    Amit te itt csináltál, a leírás alapján a "customising" (amerikasan: customizing) művelet: egyedi igények szerinti átalakítást végeztél, az ügyfél elvárásaihoz igazítottad, customizáltad a hangszert. Szóval én ilyenkor azt írnám, hogy "Customised (vagy Customized) by Tell". Ha akarod, írhatod, hogy "Customised & assembled by Tell", de az összeszerelésre való utalás szerintem felesleges, mert nyilvánvaló, hogy az átalakításban a működőképes állapotba hozás, vagyis az összeszerelés is benne van.

    Ne hagyd abba (tudom, hogy nem áll szándékodban): nagyon szeretem olvasni és nézni az írásaidat, fotóidat :).

    Köszi:
    Zs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a tippet! Igazad van, később ezt fogom használni!

      Törlés