2016. január 23., szombat

Szegedi Hangszergyár cselló javítás

Nem épp a szakterületem a csellójavítás, de szívesen vállalom, ha nem valami nagy értékű hangszerről van szó. A komoly hangszerekbe csak azért nem vágnék bele, mert ott nem elég pusztán jól megcsinálni a javítást, tisztában kell lenni a vonós világ szabályaival, hagyományaival is, nem véletlenül van vonós-pengetős szak, ami hiába egynek számít, két nagyon különböző tradíciókkal rendelkező világ.

A hozzám érkezett Szegedi hangszeren viszont világosak voltak a feladatok, és nem egy olyan komoly hangszer, hogy ne mernék hozzányúlni, annak idején sem a felső kategóriát képviselték. Ennek ellenére egyben volt, és a sérüléseket sem konstrukciós hibák okozták, inkább pl. a helytelen lélekbeállítás, illetve egy baleset, amiben a legtöbb repedés keletkezett.

A tetőn volt több sérülés, az f-nyílásoktól induló repedések, illetve a lélek is okozott egy repedést. A káva egy-két helyen elvált a tetőtől, háttól, de a nyak, a kávák és a hát amúgy sértetlen volt. Mivel a gitárokkal ellentétben, itt egyáltalán nem lehet hozzáférni a hangszer belsejéhez, maradt a felbontás. Ez a vonós hangszerek esetében szerencsére sokkal könnyebb a külső szegélyezés hiányában, mint a gitárokon.

az egyik nagy repedés
egy másik

még egy
ez utóbbi elég ferdén repedt, de így legalább nagyobb a ragasztási felület
kevésbé látszik, de itt van a lélek által okozott repedés
A hangszer érkezésekor így állt a lélek a hangszerben. Nem épp szerencsés
a nagyobb probléma, hogy a lélek végei nem teljes felületükkel érintkeztek a tetővel és a háttal, hanem ennek töredékével, így nem is csoda, hogy a tetőre ható erők a kis alátámasztásnál elrepesztették az anyagot.
felbontásra várva
Szerencsére a cselló gazdája a sérülések keletkezése után nem sokkal hozta a hangszert, így a repedések összehúzhatóak voltak, és nem kellett spándlizni, vagy más megoldáshoz folyamodni. A felbontást gőzöléssel csináltam szokás szerint, illetve bontókés és ékek segítségével. A kávarendszert felbontás után külön erre a célra készített szorítókkal rögzítettem, hogy ne dobja szét magát a szokatlan állapottól. A tetőn a gerenda a rezonáns saját anyagából készült, tehát nem külön volt beragasztva. A belső kidolgozás nem volt épp szépnek mondható, de sajnos már láttam rosszabbat. Először a felbontásnál keletkezett kisebb szálfelválásokat ragasztottam vissza a helyükre, majd a repedéseket javítottam meg. Az f-eknél keletkezett repedéseket belülről pakedlikkel erősítettem meg, a lélek által okozott repedést viszont külön is meg kellett erősíteni, erről lentebb.

felbontáshoz előkészülve


a tőkéknél van a legnagyobb felületen leragasztva a tető, így itt kell a legóvatosabban eljárni
külön a tető
Először a felbontásnál keletkezett apró sérüléseket javítottam. A hangszer ezelőtt még nem hiszem, hogy fel lett volna bontva. A tetőn látható erősítéseket még a gyárban ragaszthatták be.
az első repedés javítása, két irányból szorítózva


egy-két repedés javításához el kellett távolítanom a gyári erősítéseket

A lélek által okozott repedés javításához más módszert kell alkalmazni, mint egyéb helyeken. Ennek legfőbb oka, hogy itt a tető nagy terhelésnek van kitéve, mivel egy kicsi felületen van alátámasztva még akkor is, ha a lélek tökéletesen van behelyezve. Éppen ezért nem elég megragasztani a repedést és pakedlikkel megerősíteni, mert a lélek így újból kinyomhatná. A megoldást a problémára a lélekfolt jelenti, ami egy nagyobb felületű fa-erősítés, a tető anyagára ültetve, vagy abba belemélyesztve. A lélekfolt száliránya lehet teljesen azonos a rezonánséval, vagy arra valamilyen szöget bezáró. A készítésére is többféle módszer létezik, a legtöbben kis igazító bakokat enyveznek a tető belső felületére, hogy mindig ugyanúgy, ugyanoda tudják illeszteni a foltot. Én az illesztést egy grafittal rajzolt X segítségével pontosítottam, mindig úgy helyeztem el a foltot, hogy minden vonal illeszkedjen a tetőn látható folytatásához. Én a rezonáns anyagába besüllyesztett, kör alakú, a szálirányára nagyjából 10-15°-os szöget bezáró lélekfoltot készítettem. A ragasztása sem éppen egyszerű, mivel teljes felületén kell rászorítani a tető belső oldalára, ehhez pedig egy speciális külső pofát kell készíteni, ami tökéletesen illeszkedik a rezonánshoz. És még ez sem minden, mivel egy különleges szorítót is kellett csinálnom, amivel magát a repedést össze tudtam húzni, mivel az az f-nyílások között húzódott, így tehát a tető szélétől hiába szorítottam volna oldal irányban. Képekkel a leírtak rögtön világossá válnak.

a speciális repedésszorító készítése, egy rézlemezből hajtogatok hozzá kampókat
a satuba fogott satu külön izgalmas
elkészült a kampó, ez fog beakadni a tetőbe
de hogy ne sértse meg az anyagot, egy biciklibelső darabot húztam rá
próbaszorítás, jól látszik jobb oldalt a lélekrepedés
belülről a két kampó vége
első lépés a repedés javítása

utána következett a lélekfolt helyének megszerkesztése, majd a kivésés
a szabályosságot a nyakprofil másolóval ellenőriztem, és persze tapintással
nagyjából a legmélyebb ponton félvastagságig kivésett tető

csiszolással finomítottam
jól látható, hogy nem vitték túlzásba a belső felület kidolgozását a készítők

illesztgetésre készen
A majdani lélekfolt. Itt még nem nagyon hasonlít.
Gipsz zulag, vagyis szorítópofa készítése. Az ötletért köszönet Mezei János hegedűkészítő mesternek!
a száradó gipszbe helyezett alátét szolgál majd a szorító felfekvési pontjául
A lélekfolt kinagyolása után jöhet a hosszadalmas illesztgetés krétás jelöléssel. Addig kell dolgozni rajta, amíg egyöntetűen mindenhol megfogja a kréta illesztéskor

ahogy haladunk, nő az illeszkedő felület

végül gyakorlatilag mindenhol egyszerre lesz krétás
a krétanyomok lemosása nedves ronggyal
utolsó ellenőrzések és igazítások

illesztési vonalak a helyükön, próbaszorítás megvolt


jöhet a ragasztás

a gipsz pofa nagy területen oszlatja egy a szorító erejét
belülről egy, a teljes lélekfoltot lefedő szorítópofát használtam
ragasztás után
a felesleg ledolgozása

az enyhén keresztezett szálak jobban védnek a repedés ellen
a tető belső felületének lekövetése azért célszerű, mert így a lélek elhelyezése sem változik, ha jó lenne a lélek, akár az eredetit használhatnánk



a lélekfolt után felenyveztem a tetőre a többi repedés erősítéseit
négy kisebb pakedli
A tető javításainak elvégzése után már csak a lecsukás, illetve beállítás maradt hátra. A hangszerből kiszedett lélek nagyon rossz állapotú és minőségű volt, így ahelyett inkább újat készítettem. A lecsukáshoz a korábban már többször mutatott saját készítésű lecsukószettemet használtam, amit eleve úgy méreteztem, hogy csellóra is működjön. Bőgőhöz már kevés lenne, de az amúgy sem férne be a műhelyembe. A ragasztásokhoz természetesen mindenhol enyvet használtam, hogy bármikor bonthatók legyenek a javítások.

a lecsukószett kiszámolása

bekerült a cégér is
lecsukás

az új lélek anyaga és a régi

beillesztés után
alul is
felül is illeszkedik
A híd illesztését is újraigazítottam.
elkészült a hangszer

1 megjegyzés: