2017. február 19., vasárnap

Hopf klasszikus gitár kávajavítás

A Hopf gitárkészítő vállalat egyike azoknak a cégeknek, amiket a második világháború után a Schönbach/Luby területéről Nyugat-Németországba, Erlangenbe telepített német nemzetiségű kézművesek alapítottak. Hangszereik közt találhatóak silányabb tömeggyártott gitárok, de igazi mesterremekek is. A ma bemutatott darab egy egyszerű klasszikus gitár, tömör fenyő tetővel, tömör mahagóni hát/oldallal és csavarral rögzíthető nyakkal.

A hiba csak az volt, hogy valószínűleg komolyabb páratartalomcsökkenés miatt szétrepedt a hangszer kávája az egyik oldalon, illetve a rezonánson is keletkezett pár repedés.


Az egyik repedés a tetőn. A belekarcolt Elvis feliratot inkább nem méltatom.
a végigrepedt káva




eléggé szétnyílt, és nem is épp szabályos
Korábban már volt szó egy nagyon hasonló sérülésről. Akkor egy Cremona klasszikus gitáron ragasztottam a hosszában szétrepedt kávát úgy, hogy készítettem hozzá egy speciális szorítót. A hátránya annak a módszernek az volt, hogy meg kellett fúrni a kávalemezt. A lyukakat természetesen utóbb bepuskáztam, de ettől még látszottak a nyomaik. A bejegyzés itt érhető el. A Hopf gitárnál egy újabb megoldást használtam, szorító és furkálás helyett erős neodímium mágneseket. Valószínűleg a Cremonánál ezekkel nem mentem volna sokra, mert már évek óta volt elvetemedve az a káva, itt viszont viszonylag könnyen vissza lehetett nyomni a lemezeket a helyükre. A mágnesek arra szolgáltak, hogy a lemez két felére helyezve őket a repedés vonalában, azt szintben tartsák, amíg a tető és hátoldalról megszorítottam a hangszert egy lecsukószettel. Így gyakorlatilag a kávalemez megsértése nélkül sikerült javítanom a repedést, ráadásul úgy, hogy az szinte láthatatlan lett.

a csavaros nyakat kivettem, mert így könnyebben tudtam dolgozni a testtel.
a kávarepedés ragasztása - a repedés összenyomását a lecsukókészlet végzi, míg a kávalemez szintbentartását a mágnesek

Fontos megjegyezni, hogy mielőtt bárki neodímium mágneseket kezd használni, oda kell figyelni a felmerülő veszélyekre. Ezek nagyon erős mágnesek, így már kisebb darabok is okozhatnak sérüléseket, egyrészt mert olyan erővel igyekeznek összetapadni, hogy megfelelő lendülettel akár az ujjunkat is törhetjük, másrészt a mágnes maga rideg anyag, így ha védelem nélkül összecsattannak, könnyen darabjaikra törnek, ezeknek a daraboknak pedig sokkal kisebb már a vonzóereje. Én azóta minden egyes mágnest becsomagoltam nejlonba, így mindenképpen van valamennyi tompítás, amíg érintkeznek egymással, és a hangszert is kevésbé sértik meg. Ha felhelyeztünk két mágnest egy falemez két oldalára, akkor az egyiknél fogva a kettő együtt jól mozgatható a kívánt helyre, csak arra kell vigyázni, hogy másik mágneshez ne kerüljenek túl közel, mert esetleg akkor magukhoz rántják őket, szétszedni pedig nem olyan egyszerű.

nyom nélküli szorítási megoldás


tetőrepedések ragasztásánál is jól működik
A minimális eltéréseket végül egy kis lakkretusálással tüntettem el. Belülről azért a repedést megerősítettem apró, keresztező szálirányú furnérdarabokkal, de ez kívülről láthatatlan.


lakkozás után


A hangszer így az Elvis "gravírozástól" eltekintve visszanyerte eredeti állapotát, remélem még sokáig lesz hibátlan hangszer.


a javított káva
és a hát

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése